رسالت بیمارستان
بیمارستان کسری به عنوان یک بیمارستان خصوصی با اتکا به اصول علمی و پیشرفته پزشکی و نیروی انسانی کارآمد و با اجرای قوانین و مقررات وزارت متبوع ارائه دهنده بالاترین سطح خدمات ایمن درمانی، مراقبتی، تشخیصی و توانبخشی و بهداشتی به کلیه مراجعین محترم می باشد به نحوی که این خدمات منجر به بهترین نتیجه درمانی و ارتقاء سطح سلامت جامعه و بالاترین رضایت مراجعین گردد.
چشم انداز
بیمارستانی پیشرو در تامین سلامت مردم و اطمینان از ارائه بهترین خدمات به مراجعین داخلی و خارجی باشیم و بالاترین مقام در اجرای دستورالعملهای اعتبار بخشی را کسب نمائیم.
بهبود کیفیت معرفی واحد
مسئول بهبود کیفیت: خانم زینب دهقان، کارشناس ارشد پرستاری
حسب ابلاغیه وزارت محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص استقرار سیستم اعتباربخشی در مراکز ارائه خدمات سلامت، واحد بهبود کیفیت بیمارستان کسری از سال 1389 تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران شروع بکار کرده است. دفتر بهبود کیفیت تحت نظارت مستقیم مدیرعامل بیمارستان فعالیت می نماید.
شرح وظایف و مسئولیت ها
- تدوین برنامه استراتژیک بیمارستان با هدایت تیم مدیریت اجرایی بیمارستان
- تعیین و نشر بیانیه رسالت بیمارستان در سطح واحدهای مختلف بیمارستان.
- تدوین برنامه عملیاتی سالیانه، پیشبرد، هماهنگ و یکپارچه سازی برنامه های بهبود کیفیت، ارتقا ایمنی بیمار در راستای الگوی اعتباربخشی.
- هماهنگی و یکپارچه سازی فعالیت های بهبود کیفیت در بیمارستان
- پایش مستمر برنامه بهبود کیفیت،داده ها،اقدامات و مداخلات مدیریتی از طریق تحلیل شاخص ها
- تدوین سیستم ها و فرآیندهای بیمارستان منطبق بر اصول بهبود کیفیت طراحی شده.
- تدوین شاخص های مهم عملکردی اختصاصی،قابل اندازه گیری،قابل دستیابی و زمان دار جهت فرآیندهای مختلف بیمارستان.
- تصویب و ابلاغ خط مشی و روش های دریافتی از واحدهای مختلف بیمارستان.
- نظارت بر روند و اجرای خط مشی و روش های بیمارستان
- پیگیری و هماهنگی پیاده سازی استانداردهای اعتباربخشی در واحدهای مختلف بیمارستان.
- ایجاد نظام گزارش دهی خطاهای پزشکی و غیرپزشکی در بیمارستان.
- هماهنگی و یکپارچه سازی فعالیتهای بهبود کیفیت در کل بیمارستان
- نظارت مستمر بر تشکیل و اجرای مصوبات سایر کمیته های بیمارستانی
- مشارکت در ممیزی داخلی بیمارستان در راستای استانداردهای مختلف
ایمنی بیمار معرفی واحد
مسئول ایمنی بیمارستان:
کارشناس هماهنگ کننده ایمنی:
شرح وظایف و مسئولیت ها
- نظارت میدانی بر روند پیشرفت برنامه های عملیاتی ایمنی
- نظارت و هماهنگی با تیم مدیریت اجرایی در خصوص چالش ها و موانع پیشرفت برنامه های مرتبط با ایمنی
- پاسخگویی تمامی موارد مرتبط با ایمنی اعم از ایمنی بیماران، مراجعین، کارکنان و بیمارستان
- اثربخشی اقدامات انجام شده برای ارتقاء ایمنی بیماران
- پایش اثربخشی اقدامات انجام شده برای ارتقاء ایمنی بیمار
- تعیین ، پایش و اندازه گیری شاخص های ایمنی بیمار
- تحلیل شاخص های ایمنی در فواصل زمانی منظم
- گزارش نتایج شاخص های ایمنی حداقل سه ماه یکبار
- نظارت مسئول ایمنی بر اجرای اقدامات اصلاحی مصوب تیم مدیریت اجرایی
- مشارکت در بازدیدهای منظم و مدون مدیریتی
- ارزیابی پیشگیرانه خطاهای پزشکی
- شناسایی عوامل تهدید کننده زیرساختی در بروز خطاهای پزشکی
- ارزیابی و شناسایی عوامل تهدید کننده فرآیندی در بروز خطاهای پزشکی
- تهیه و بررسی فهرست و اولویت بندی عوامل تهدیدکننده زیرساختی و فرآیندی و خطاهای احتمالی پزشکی
- برگزاری سمینار/ کنفرانس هایی با موضوع خطای پزشکی با محوریت کمیته مرگ و میر در بیمارستان
- آموزش و اطلاع رسانی تجربه های واقعی بیمارستان و گزارش نتایج ارزیابی های پیشگیرانه خطاهای پزشکی به کارکنان
- موارد مرگ غیر منتظره و عوارض بیمارستانی(RCA (
- آموزش و اطلاع رسانی نتایج تحلیل ریشه ای
- مشارکت در تدوین روش اجرایی" نحوه گزارش دهی همگانی خطاهای پزشکی بدون ترس از سرزنش و تنبیه"
- برنامه ریزی برای اشتراک گذاری علل خطاهای پزشک
- انجام ارزیابی میدانی با موضوع ایمنی بیماران و گزارش به تیم مدیریت اجرائی
رسیدگی به شکایات معرفی واحد
مسئول رسیدگی به شکایات:
شرح وظایف و مسئولیت ها
- دریافت شکایات کتبی و شفاهی مراجعین، بیماران و همراهان
- جمع آوری ماهیانه شکایات از صندوق های رسیدگی به شکایات بیمارستان
- بررسی شکایات واصله، تحقیق پیرامون صحت و سقم موضوع شکایات و ارائه راه حلهای قانونی موجود به ارباب رجوع و بیماران
- تحقیق، بررسی و تکمیل اطلاعات مورد نیاز در اولین فرصت با حضور شاکی و متشاکی
- شرکت در کمیته های مرتبط در رابطه با شکایات ارباب رجوع و بیماران
- پیگیری و اخذ نظریات و پیشنهادهای واحدهای تخصصی در ارتباط با شکایات مطرح شده
- ارائه گزارش پیرامون موضوع شکوائیه به افراد ذیربط
- ارجاع شکایاتی که مربوط به مراجع ذیصلاح دیگر می باشد و دریافت نتایج انجام شده
- ارائه راهکار و نقطه نظرات مشورتی به واحدهای ذیربط
- جمع بندی شکایات در مقاطع یک ماهه و ارایه ی گزارش آماری به معاونت محترم درمان شرکت در جلسات مربوط به واحد رسیدگی به شکایات
نحوه ی دریافت شکایات
- مراجعه ی حضوری به واحد رسیدگی به شکایات
- تلفنی
- صندوق رسیدگی به شکایات
پیگیری بیماران پس از ترخیص معرفی واحد
مسئول پیگیری بیماران پس از ترخیص:
شرح وظایف و مسئولیت ها
- برقرای تماس تلفنی با بیمار / همراه بیمار طبق برنامه زمان بندی
- جمع آوری اطلاعات
- برگزاری جلسات منظم جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات
- تدوین اقدامات اصلاحی در موارد عدم انطباق
- پیگیری موارد دارای عدم انطباق